Prela met je klant

Geschreven door Jade van Soest

In het huidige klimaat, met sociale media als Instagram, X, en TikTok, zijn veel bedrijven onwijs hard bezig met het bereiken van zoveel mogelijk potentiële klanten. Er wordt ontzettend veel geld uitgegeven aan online campagnes; grappige en opvallende video’s en gekke dansjes voor op de sociale media.

En dat allemaal in de hoop een zo hoog mogelijk bereik te creëren. Hoe meer views, hoe beter. Maar is dit wel zo effectief?

Afgelopen week had ik een gesprek met mijn collega. Hij vertelde over zijn ‘prela’, ofwel prelatie. Een ontzettend leuke meid met wie hij al een tijdje aan het daten is. Maar ze zijn nog niet exclusief. Een prelatie heeft eigenlijk alle voordelen van een relatie; namelijk intimiteit, liefde, en gezelligheid, zonder de nadelen; monogamie en loyaliteit.

En dit is eigenlijk niet anders dan al die bedrijven die hun tijd en geld steken in het creëren van bereik over volgers. Zij hebben als het ware een ‘prela’ met hun klanten. Tuurlijk, hoe meer mensen jij bereikt, hoe groter de kans dat er iemand tussen zit die wel een product of dienst van jou wil afnemen. Maar deze klanten voelen geen verbintenis met jou, en zijn dus ook geen loyale klanten.

En dit komt omdat jij niet eerlijk en oprecht bent in jouw communicatie. Er wordt gekozen voor het volgen van virale trends in plaats van content creëren gebaseerd op kernwaarden en missie. En zo bereik je misschien wel veel mensen, maar zullen er weinig een verbintenis met jouw bedrijf aan willen gaan.

Vertrouwen is een belangrijke factor in elke relatie, toch? Dat is voor een relatie tussen een merk en haar consument niet anders. Toch valt hier nog veel winst te behalen voor ondernemingen: maar liefst 55% van consumenten zegt merken minder te vertrouwen dan voorheen (bron: HubSpot).

Een gezonde relatie komt van twee kanten; beide partijen moeten zich hiervoor inzetten. Als jij een loyale en betrouwbare klant wilt, moet jij als bedrijf ook betrouwbaar en loyaal overkomen. Communiceer vanuit je kern: wie ben jij en waar sta je voor? Zo creëer jij een community die bij jouw bedrijf aangesloten wil blijven. Niet een bereik aan mensen die alleen je foto’s en filmpjes bekijken, maar potentiële klanten die jouw kanalen echt actief volgen. Die niet een eenmalige aankoop doen, maar op de hoogte zijn van al jouw diensten en producten en hier graag gebruik van maken.

Er zijn een aantal bedrijven die hier al ontzettend goed in zijn, het beste voorbeeld hiervan is Apple. Er is vrijwel geen enkele klant van Apple die maar één product van het merk heeft. Als ze een iPhone hebben, hebben ze ook opladers, Airpods, en zelfs een MacBook. Apple weet waarvoor ze staat en onderscheidt zich zo duidelijk van de rest. Dit begint bij duidelijk op papier hebben waar jouw bedrijf voor staat.

Er zijn maar liefst 2,3 miljoen ondernemingen in Nederland, maar er is maar één uniek merk zoals jij. Wees eerlijk naar jouw klanten, partners, en leveranciers en trek zo mensen aan die in jouw missie geloven. Creëer een community rondom jouw merk met loyale klanten en laat die online trends eens wat meer los. En wie weet kom jij over die PRELA met je klanten, en willen zij een echte relatie.