Overeenkomsten tussen koken en marketing

Geschreven door Natalie Anceaux

Gek ben ik erop, koken. Met name stoofpotten, die urenlang mogen pruttelen waardoor er zo’n verleidelijke geur hangt in huis. Je hebt dan al zo lang voorpret van wat je straks als smaaksensatie mag gaan beleven. Ook ben ik geen onverdienstelijke bbq-er. Zo ongelofelijk ontspannend. Ik heb zo’n kamado. En ook hier ben ik dol op gerechten die lekker lang erop mogen zodat de rooksmaak er helemaal intrekt. En dan maar een beetje keutelen rondom dat ding.

Zoals iedereen weet begint het bij de juiste ingrediënten. Als je geen mooie producten erin stopt, dan komt er ook gewoon niks moois uit. Als je de activiteiten, die moeten gebeuren niet goed timed, loopt het etentje in de soep. Maar bovenal als je het niet met liefde doet, kun je dat proeven. Zie je overigens ook vaak terug in hoe mensen eten. In plaats van genietend een hap te nemen, schuiven ze het naar binnen. Eten is dan een noodzakelijk kwaad, in plaats van een ultiem geluksmoment. Als iets van waarde, dat je dag mooier maakt.

Mijn andere liefde is marketing. Dat is al een eerste overeenkomst. Ik vind het beide ongelofelijk leuk en doe het graag en met passie. Ook bij marketing is de voorpret enorm leuk. Overigens weet ik nog wel dat ik daar helemaal geen plezier aan beleefde. Ik wilde gewoon die campagne live. Dan was ik een tel blij en tevreden én weer door.

Er was een wijze dame, die tegen mij zei; Natalie, je mag ook genieten van de weg er naar toe. Die klim naar de bergtop. In plaats van alleen die ene tel dat je op die top staat. Heeft wat jaren geduurd voordat ik dat echt voelde, maar dat doorleef ik nu helemaal.

De voorpret is tevens ook de verleiding van de mensen waarmee je samenwerkt. Door samen steeds een stap verder te komen en steeds meer te gaan zien wat er gaat ontstaan, creëer je saamhorigheid en betrokkenheid. En ben je straks samen een gezicht naar buiten. Dat gaan mensen voelen. Dat geeft de campagne net dat beetje extra. Iedereen die binnen het vak marketing werkt, dat de belangrijkste slag naar succes van een campagne, ligt op het interne vlak. Mensen, zoals stakeholders en samenwerkingspartners laten zien en overtuigen, dat dit hun doelen helpt bereiken. Dat ze ambassadeur worden. Dat ze mee gaan bouwen. En niet alleen in de voorbereiding, maar ook als de campagne live staat. Oftewel als het gerecht op tafel staat en ze de passie en complete prachtige samensmelting van smaken proeven. 

En als we dan kijken naar het afstemmen van activiteiten; daar zit ook een overeenkomst in. Bij het koken is het cruciaal de juiste dingen op het juiste moment te doen. Om zo het beste gerecht te krijgen en om te zorgen dat alles tegelijkertijd op tafel komt. Datzelfde geldt voor marketing. Niet alleen de boodschappen moeten perfect op elkaar afgestemd zijn, met het liefst een mooie opbouw. Maar ook het inzetten van kanalen. Ik ben er echt dol op als verschillende kanalen tegelijkertijd live gaan. Dat je op allerlei plekken de aandacht voor hetzelfde thema ziet terugkomen. Dan maak je veel grotere impact dan dat je steeds een beetje doet.

Focus op een thema en rol die eerst helemaal uit voordat je volgende aanpakt. Daarom heen werk je alleen aan de overall branding. Overigens raad ik je ook aan om dat te doen bij het koken. Focus op je ‘main dish’ en daar omheen maak je een tweetal bijgerechten.