Zeven jaar ondernemer – ups en downs
In november is het zover. Dan ben ik officieel 7 jaar als ondernemer bezig met Anceaux Marketing. Wat een roller coaster. On-ge-kend. Ik ben begonnen in 2014, vrijwillig tijdens de economische crisis. Shell had mij een baan aangeboden nadat ik 2,5 jaar daar interim had gewerkt. Ik heb er even over nagedacht, want zo’n kans sla je niet zomaar af, maar toch besloten een andere weg in te slaan. Vanaf het eerste moment ben ik heel gedreven geweest om er een succes van te maken. Maar ondernemen moet je ook leren. Opeens moet je veel meer skills beheersen dan alleen je vak. Je moet leren de administratie bij te houden, sales te bedrijven, de juiste mensen aan te nemen, de juiste leveranciers weten te vinden, netwerken, balans in tijd te vinden, offertes maken, ect. En ik kan je melden het ene gaat je veel makkelijker af dan het andere. Het heeft me veel leertijd en geld gekost.
Had ik het aan de voorkant draaiend, liep het aan de achterkant niet. Had ik zes projecten tegelijk; waren ze ineens allemaal tegelijk afgerond. Had ik niks meer. Want ik had nul tijd in acquisitie gestopt. Dat is een keiharde les.
Onderweg nog een tweede bedrijf gestart; Merkhelden. Met een compagnon. Na een vliegende start viel het compleet dood. Met die compagnon liep het ook niet meer. Dus zakelijk scheiden. En uiteindelijk de moeilijke keus moeten maken dat ik alleen met Anceaux Marketing door ga. Tussendoor ook nog privé gescheiden. Gaf veel druk op mijn ondernemerschap, want je moet toch je eigen broek ophouden. Daarnaast ben je niet echt helemaal gefocust op je werk. Er komt ontzettend veel op je af.
En ja hoor, Corona. Precies vlak daarvoor had ik besloten het ondernemen op een lager pitje te zetten en drie dagen bij een bedrijf in dienst te gaan. Hoewel wederom is gebleken dat ik geen type ben voor loondienst, heeft het me wel er doorheen gesleept. En kon ik de liefde voor marketing er w helemaal in kwijt.
Ik kan met trots zeggen dat ik eindelijk op een punt ben gekomen dat ik gelukkig en ontspannen onderneem. Door de weg hiernaartoe, heb ik geleerd wat bij mij past en waar ik me het lekkerst bij voel. Met welke soort klanten ik graag werk en van welke projecten mijn hart sneller gaat kloppen. Mijn eigen methodiek die al vele opdrachtgevers blij heeft gemaakt. Met welke leveranciers ik kan lezen en schrijven. Dit heeft als resultaat dat we zes projecten draaien. We met een kernteam van inmiddels 4 mensen en vaste leveranciers werken. En ik ontzettend blij en gelukkig ben met het werk dat ik mag doen. Ik wens iedereen deze reis toe, want je ontwikkelt je helemaal suf. En dat geeft voldoening!