Marketeers zijn leugenaars
Geschreven door Natalie Anceaux
“Marketeers zijn leugenaars!” Ik kan niet ontkennen dat dit vaak zo is.
Aan ons de schone taak om iets verkoopbaar te maken. Om directeuren te laten shinen, medewerkers een trots gevoel te geven dat ze bij zo’n fantastisch bedrijf werken. Om producten en diensten heel mooi uitstallen in etalages, soms zo opgepoetst en met zoveel strikken erom dat het bijna onherkenbaar is geworden. Verhalen maken die hordes mensen willen horen. Althans dat wij denken dat ze willen horen.
Ik vraag me soms af of een marketeer het zelf is gaan geloven. Een goede marketeer waarschijnlijk wel. Die leeft zich helemaal in, in zijn of haar gecreëerde luchtkastelen. Je kunt geen goede verhalenverteller zijn als je je niet helemaal inleeft. En dit kan een hele tijd prima werken. Maar de waarheid haalt je altijd in. Linksom of rechtsom. En dan val je keihard door de mand, wat funest is voor je merk en daarom voor je bedrijf, organisatie of stichting. Let wel; Het beginsel van luchtkastelen ontstaan bij de directie. Een marketeer doet gewoonweg zijn baan.
Zoals de meeste van jullie wel weten, is mijn missie; marketing kan nog zoveel mooier. En deze missie volbreng ik met bedrijven en organisaties die de waarheid durven te vertellen. Hun ware gezicht te durven laten zien. Zelfs letterlijk, in plaats van die namaak stockfoto’s. Hun kwetsbaarheden durven te laten zien. Te durven delen vanuit een gevoel van overvloed in plaats van schaarste. Ja ook in business to business. En dat lieve mensen, is duizend keer mooier dan het meest mooie luchtkasteel wat je kan verzinnen.
Daarbij voelt een klant, een relatie, een samenwerkingspartner, zich altijd fijn bij jouw bedrijf, organisatie of stichting. Want je bent puur en opereert puur met je medewerkers. Geen verborgen agenda’s. Iedereen kent de koers.
Eén gevaar, niet iedereen gaat je leuk vinden. Als je iedereen wilt pleasen en voor je wilt winnen, is dit niet jouw weg. Je trekt alleen mensen aan die bij jou en jouw filosofie passen. En jouw bedrijf, organisatie of stichting wordt een ijzersterk merk met een kaarsrechte koers vooruit.
Durf je het aan om het eens te gaan verkennen? Wij organiseren deze maand en volgende maand inspiratiesessies over dit onderwerp. Overigens ook voor mede collega marketeers, die denken dat het anders mag. Voor meer informatie, kijk op Inspiratiesessie- Iedereen kan een merkheld zijn! (anceauxmarketing.nl). Ik zie er naar uit je te ontvangen!