Employer branding

Trek mensen aan die bij je passen, met employer branding

Employer brandingBijna iedereen heeft het erover – en wie dat niet doet, zou er eens in moeten duiken. Want iedere recruiter droomt ervan een gevulde pipeline te hebben, vol met talent dat past bij het bedrijf. En daarvoor kun je marketing goed inzetten. Maar ook voor een bedrijf of organisatie als merk is het een ongelofelijk belangrijk onderdeel. Ik krijg niet altijd de indruk dat dit beseft wordt, laat staan hoeveel overlap er zit tussen die twee.

Een populaire manier van het werven van personeel is het plaatsen van een advertentie. Vroeger in kranten, nu op vacaturesites. Daarbij toon je de functieomschrijving, punt. En dat is eigenlijk nog steeds zeer effectief, mits je je richt op actief zoekende mensen. Het dient het doel zullen we maar zeggen. En al moet je zeker opletten dat zo’n advertentie en functieomschrijving er strak uitzien, het doet niet veel voor je employer branding.

Passief talent werven
Branding als werkgever wordt vooral belangrijk als je niet voldoende mensen of de juiste mensen op (bepaalde) vacatures krijgt. Wat we steeds vaker zien nu de arbeidsmarkt verder aantrekt. Dan moet je bijvoorbeeld op zoek gaan naar passief talent. Dat zit dus al heerlijk bij een goede werkgever. Is er nog niet mee bezig om te switchen van baan.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de organisatie en/of de vacature onvoldoende interessant is voor actief werkzoekenden. Dan raad ik je zeker aan om te gaan investeren in employer branding.

Gerichte strategie
Bij employer branding gaat het er zeker niet alleen om dat je creatief verschillende kanalen inzet, maar de boodschap is minstens zo belangrijk. Je wilt mensen niet alleen bereiken, maar ook raken. Dit kun je het beste doen met een gerichte strategie om mensen stap voor stap naar binnen te halen.

Deloitte heeft een grote voorbeeldrol neergezet een aantal jaren geleden door employer branding op een ludieke manier aan te pakken op social media. Grote trekker daarvan was Roos van Vugt, die als missie heeft om van medewerkers ‘merkwerkers’ te maken. In employer branding vertaalde ze dit door op een manier dat medewerkers van Deloitte het verhaal vertelden waarom het zo gaaf is om daar te werken. Daaraan gekoppeld een speciale ‘werkenbijwebsite’ voor het verhogen van de  conversie.

Heel veel bedrijven zijn aan de slag gegaan met het maken van filmpjes en testimonials. En een echte trend van nu is dat je ziet dat vertrekkende medewerkers hun gave baan aanbieden. Maar de basis had Roos al meteen goed door en dit bleef ook de basis van succesvolle employer branding-campagnes. Mensen willen zich identificeren. Ze willen het gevoel krijgen dat ze diegene kunnen zijn, dat ze gaan horen bij een ontzettend gave club en dat ze er thuishoren. Dat ze met plezier en met trots elke dag naar hun werk gaan.

Cool gedaan
CoolBlue haakt daarop in door grappige functienamen te geven aan hun functies. En de zoektocht naar nieuwe collega’s dragen ze uit middels grappige filmpjes. Daarin zie je dat hun overall missie ‘alles voor een glimlach’ helemaal is doorvertaald naar hun employer branding. En dat is slim, want je bent op zoek naar humorvolle, creatieve mensen die deze missie ademen. En dat komt ten goede van je bedrijf. Want laten we eerlijk zijn, zonder mensen is het bedrijf een leeg logo. Het zijn de mensen die het bedrijf maken.

Zelf geloof ik ook echt in de persoonlijke touch, zeker bij grote ondernemingen. Daarom hebben we bij Shell een persoonlijk event meerdere malen als onderdeel gebruikt van de campagne. Boodschap: Wij willen jou graag ontmoeten. Jij bent belangrijk voor ons. En wij willen je graag een kijkje in de keuken geven. Het Shell Hightech Event voor vrouwelijk technisch talent wordt nog steeds succesvol georganiseerd om vrouwelijk talent aan te nemen.