Hoe bouw je een succesvolle internationale campagne?

Op dit moment bedienen we een klant met een internationaal product. Het is tijd om de marketingmachine vol aan te zetten om een internationaal merk te bouwen. Voor een constante flow in leads. Meer efficiëntie in de verkoopflow. En vooral naamsbekendheid.

Hier gaat mijn hart direct sneller van kloppen. Want om dit goed aan te pakken en stevig neer te zetten, moet je wel even iets verder gaan in je strategie. Ik heb verschillende internationale campagnes mogen draaien. Onder andere bij Shell, BAM International en International Criminal Court. En ik ga gewoon mijn strategie hier prijs geven ;-). Hoe bouw je een succesvolle internationale campagne? Na het lezen van deze blog weet jij het.

Stap 1) Start met een merkbelofte. Dit zorgt voor eenduidigheid in je verhaal en aan wie je dit wilt vertellen. We maken gebruik van een eigen ontwikkelde merkbelofte model opgebouwd, uit missie, kernwaarden, specialisme (wat maakt jou anders dan de concurrent) en doelgroep.

Dit is een hele belangrijke stap dat echt niet overgeslagen mag worden!! Want als je overkoepelende verhaal staat, kun je het verhaal specifiek gaan toepassen op de doelgroep. Dit zijn de handvatten van je campagne.

Stap 2) Maak een pakkende huisstijl dat past bij jouw verhaal. Uitstraling is alles! Vergeet ook nooit goede fotografie (en dus geen stockfoto’s) en werk het liefst ook met video. Dit alles geeft beleving. Dat raakt.

Stap 3) Laat de content aansluiten op stap 1. En vergeet daarin niet mee te nemen dat mensen graag menselijkheid voelen. Dus niet te diep op de inhoud in voordat je ze hebt meegenomen in wie je bent als team en waar je voor staat. Beter nog, maak een combinatie. Maar maak niks mooier dan het is. Daar prikken mensen doorheen.

Stap 4) Zet je branding aan, constant. Via al je kanalen. Iedereen mag weten waar je voor staat als organisatie. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Een voorbeeld; waarom is Lego het sterkste merk ter wereld? Omdat iedereen vanaf 2 tot en met 100 jaar weet wat het is.

Stap 5) Bouw campagnes, maar wel cultuur gericht. In Frankrijk denken ze anders dan in Nederland of Spanje. Speel daar op in. Online helpt je. Je kan veel sneller schakelen. Marketing automation kan je hierbij helpen, maar vergeet niet, de kracht ligt in de content aangesloten bij je doelgroep.

Stap 6) Meet, meet en meet. Meten is weten. Zodra je goed de statistieken in de gaten houdt, weet je waar je op moet sturen.

Laatste tips; Beknibbel niet op kosten zoals huisstijl of een goede campagne dat ten koste gaat van de impact die je wilt maken. Stuur op doelstellingen en KPI’s. Hou die balans in de gaten. En doe vooral! Niks is perfect. Door te gaan doen, krijg je resultaat en kun je gerichter gaan sturen.

Meer weten? Ik sta paraat voor een uurtje vrijblijvend sparren.

Groetjes, Natalie

Zonder strategie is je uitvoering doelloos.
Zonder uitvoering is je strategie nutteloos. 

Quote van Peter Drucker – geleend van Moniek van Rheenen