Stichting Ambachtelijke Bakkerij
Na het opheffen van de bedrijfschappen in 2014 is de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) opgericht om brood, banket en bakkers te promoten, met focus op de winkelvloer. De financiering komt van een vrijwillige bijdrage door ambachtelijke bakkers, vermeld op inkoopfacturen.
SAB promoot de ambachtelijke (banket)bakker, biedt bakkers informatie, organiseert evenementen en campagnes, en deelt nieuws uit de bakkerijbranche. Vier keer per jaar geven ze het consumentenmagazine Bakwerk uit en ze bieden handige tools zoals een beeldbank, posterwizard en diverse apps.
Opdracht
Stichting Ambachtelijke Bakkerij verzorgt al jaren promotie hulpmiddelen op de winkelvloer van de ambachtelijke bakkers. Echter dient de stichting nog het doel? En zo ja in welke vorm? Tijd om de boel weer eens onder de loep te nemen. Dat is altijd goed om dit eens in de zoveel tijd te doen. Als je waarde wilt blijven toevoegen.
Wij hebben een onafhankelijk gebruikersonderzoek ingesteld. Hieruit is naar voren gekomen dat het verstandig is om te herpositioneren om meer impact te kunnen maken. Daarom starten we in 2024 met het merktraject, met als start de merkbelofte brainstorm.
Aanpak
- Onderzoek uitvoeren doelgroep: gebruikersonderzoek
- Merkbelofte traject en brainstormsessie
- Opstellen herpositionering plannen
- Het ontwikkelen van campagnes
- Organiseren beursstand
Resultaten
“De Stichting Ambachtelijke Bakkerij is van waarde gebleken voor de bakkers. Dat is duidelijk uit het onderzoek gekomen. Wel liggen er kansen om nog veel waardevoller voor de branche te kunnen zijn. En het is super tof dat wij vanuit Anceaux Marketing hierbij mogen helpen!” – Natalie Anceaux