Stap 4: maak een consequente contentstrategie

Op weg naar een sterk merk in zes stappen, het kan. De vorige stappen zijn al uitgelegd in de eerdere blogs:

Introductie: bouw succesvol aan je merk

Stap 1: bouw een merkbelofte

Stap 2: extern winnen = intern beginnen

Stap 3: ken je (potentiële) klant

De volgende stap is een contentstrategie maken die het verhaal vertelt in beeld en tekst. Ieder bedrijf heeft een huisstijl. En wat je eigenlijk wilt is dat het beeld het verhaal vertelt van de identiteit van een organisatie. Ik werk samen met een keigoed designbureau dat een methodiek heeft ontwikkeld gericht op het ontwerpen vanuit kernwaardes en de merkbelofte. En dat is magisch.

Op deze manier vertelt de huisstijl het verhaal middels alle uitingen die je doet. Daarmee ga je de boodschap versterken. Op de website, visitekaartjes, sociale media, etc. Maar met een duidelijke huisstijl ben je er niet. Je wilt een consequente boodschap naar buiten brengen, die het verhaal steeds ondersteunt. Het verhaal start bij de merkbelofte (de WHY), maar er valt waarschijnlijk ook van alles te vertellen over de WHAT en de HOW. Denk bijvoorbeeld welke producten / diensten er worden aangeboden. En daarvoor wil je gericht de mensen aanspreken, die je wilt bereiken.

De marketing–salesfunnel is als volgt opgebouwd:

Bovenaan de funnel zien we branding. Branding is eigenlijk het continu onder de aandacht brengen van je (grote) verhaal. Hierin kun je duidelijk de WHY – WHAT – HOW vertellen van je bedrijf. In de vorm van ‘storytelling’; het prikkelend vertellen van een verhaal. Hiermee ga je de naamsbekendheid en je netwerk vergroten. En mensen naar je toe trekken, als een magneet.

Daarnaast kun je campagnes inzetten die bepaalde onderdelen aanjagen, zoals een evenement dat je organiseert. Of een tijdelijke aanbieding. Of een specifieke doelgroepgerichte campagne. Hiermee ga je daadwerkelijk op een actie sturen.

Als laatste heb je het salesstuk. Het daadwerkelijk converteren van lead naar klant. Dat kan op verschillende manieren. Ik geloof persoonlijk sterk in het richten vanuit lauwwarme / warme leads sales bedrijven. Cold calling is iets wat steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.

Missie laden
Om een duidelijke positionering neer te zetten, ben ik een groot aanhanger van het van-binnen-naar-buitenconcept. Het start bij de mensen binnen de organisatie. Die maken de organisatie. Niet andersom. In grote organisaties zijn dit vaak de founders. Maar ook een afdelingsmanager en een medewerker zijn van cruciaal belang. Iedereen doet mee om dagelijks de belofte waar te maken van een organisatie. Wat mij betreft maakt daarom ook niet de klant of de concurrent uit welke plek de organisatie inneemt, maar wordt dit bepaald door de mensen binnen de organisatie zelf. Ik geloof in overvloed. Er is voldoende markt, geld, etc. voor iedereen. Dus vertel je verhaal en trek mensen naar je toe die zich hierin herkennen of erin geloven. Op die manier bedien je de ideale klant. Dit verhaal maak je in stap 1, de Merkbelofte. Hierin maak je de WHY helder.

De WHY is het vertrekpunt van het verhaal. Alleen al door de missie te laden, uit te leggen en steeds te onderstrepen ga je mensen meenemen op jouw pad. Ik ken ook een bedrijf dat een blog-/vlogkapstok heeft gemaakt naar aanleiding van de kernwaarden. Om deze op die manier te laden en het verhaal te dienen.

Campagnes
Wat je vaak ziet bij grote bedrijven is dat er gat zit tussen branding uitingen en campagnes. Dat de campagneboodschappen niet het grote verhaal versterken of ondersteunen. En dat is wat mij betreft een gemiste kans. Campagnes zijn erop gericht een bepaalde actie te ondernemen voor een specifieke doelgroep. Dit moet te allen tijde de grote boodschap ondersteunen. Als wij campagnes maken voor bedrijven, houden we hier ook altijd rekening mee.

Sales
Ook sales moet hetzelfde verhaal vertellen. Ook soft sales, bijvoorbeeld een event, moet bijdragen aan het overkoepelende verhaal. In beeld, taal en onderwerp. Op deze manier creëer je een sneeuwbaleffect. En dat is wat je wilt. Met herkenning gaat de naamsbekendheid groeien, worden netwerken groter en de impact veel machtiger. Goede marketing en business bedrijven is bouwen met blokjes op een stevig fundament.
Kijk goed naar wat werkt en niet werkt. Stop met wat niet werkt. En geef vol gas op wat wel werkt. Maar altijd met een kop en een staart. Een verhaal heeft altijd een begin en een eind. Maak het af en laat geen kansen liggen. Beter één activiteit heel goed doen, dan meerdere half.