Een samengesteld gezin is eigenlijk een gefuseerd bedrijf

Geschreven door Natalie Anceaux

Daar gingen we. Vol goede moed op weg naar Italië. Naar een prachtige villa in de Toscane met alles erop en eraan. Twee auto’s daar gehuurd, waarvan 1 cabrio. Kosten nog moeite gespaard. Mijn vriend en ik gingen voor het eerst samen met al onze kids op vakantie. Ik heb twee jongens, van 11 en 14. En hij een dochter van 18, die ook haar vriendje meenam van 19. Noem me naïef, maar ik had werkelijk waar GEEEEEEEN idee hoe hard werken dat is.

Tuurlijk hoor je om je heen dat een samengesteld gezin gedoe geeft. Sterker nog, een ‘gewoon’ gezin geeft al gedoe. En ook weet ik heus dat dingen op vakantie worden uitvergroot. Met pubers kan het leven sowieso ingewikkeld zijn. En toch he. Verrassend genoeg sta je toch gewoon paf.

Toen ik thuis kwam, dacht ik opeens, het is natuurlijk ook net een gefuseerd bedrijf. Je hebt bedrijf A met directeur A en bedrijf B met directeur B. En daaronder hangen niet onwelwillende medewerkers, die hun precieze plek nog niet kennen. Wij zijn gefuseerd zonder strategie. Oeps…

Ik ben van mening dat je ergens in moet stappen om te kijken hoe het loopt. Want tja, alles overdenken tot in de ende machte, maakt vaak dat we niks doen. Daarbij gaat niks zonder slag of stoot, dus als je alle risico’s wilt vermijden, kun je beter niks doen. Maaaaaarrrrrrr, het is natuurlijk wel goed om eerst even wat dingen vast te stellen.

Toen ik startte met ondernemen, ben ik daar niet helemaal blanco in gestapt. Ik heb goed nagedacht over wat voor bedrijf ik wilde. En niet alleen in de praktische zin, maar ook in cultuur en in waardes. Wat ik wilde gaan brengen aan de wereld. En hoe ik dat wilde doen en met wie. Waar staat Anceaux Marketing voor? Behalve dan marketing. Wat is ons verhaal? Om dat helder te krijgen heb ik, zoals ik dat noem, een merkbelofte gemaakt. Wat is de missie? Oftewel het bestaansrecht. Wat zijn de kernwaarden? Oftewel wat vind ik belangrijk. Wat is ons specialisme? Oftewel, wat maakt ons anders dan anderen. En voor wie doen we het?

In het geval van deze vakantie, had ik op zijn minst met de hele bups kunnen gaan zitten en vaststellen wat we belangrijk vinden. Verder dan ‘laten we altijd eerlijk zijn’, zijn we niet gekomen. Wat is eigenlijk eerlijk dan? Wat voor de een de definitie van eerlijk is, hoeft helemaal niet te gelden voor een ander. En geloof me, als je definitie is dat je gewoon maar alles moet zeggen wat in je opkomt, dan is dat echt NIET handig met elkaar op vakantie. 😊

Blijkbaar heeft de zomervakantie ons niet afgeschrikt. Want we hebben het nu over een wintersport vakantie met zijn allen. Wederom vol goede moed. Maar een ding, ik ga wel eerst even om de tafel zitten deze keer. Want zonder strategie is het bedrijf stuurloos.