Merken en marketing; dat is toch alleen iets voor commerciële partijen?
Geschreven door Natalie Anceaux
Laat ik deze blog beginnen met het volgende. Veel mensen zien slechts een facet van marketing, namelijk de promotionele kant. Een advertentie, een folder. Daardoor wordt marketing vaak zwaar onderschat. Alleen gekoppeld aan commercie. En vaker nog alleen aan de consumentenmarkt, want daar moeten we (snel) verkopen.
Toch is marketing veel breder dan dat. Het bouwen van een merk is daar een voorbeeld van. Al zijn de meningen daarover verdeeld. Kom ik later nog op terug. Het bouwen van een merk is niet alleen nuttig voor de consumentenmarkt en voor de verkoop. Een merk bouwen is altijd nodig als je een missie wilt vervullen. Of je nu een e-commerce shop hebt, een stichting runt, een zorginstelling hebt, een social entreprise in de markt wilt zetten, business to business werkt of als je freelancer bent. Het staat los van of je wel of geen winstoogmerk hebt; je wilt iets bereiken. Je hebt iets te vertellen. Je wilt een waarde toevoegen.
Misschien voel je al waar dit heen gaat. Wij zitten als marketingbureau dus niet op de snelle online ads, maar op het maken van echte verhalen en willen deze op een zo goed mogelijke manier naar buiten brengen. Daarmee is het marketingkanaal compleet ondergeschikt. Wat je als organisatie te vertellen hebt, dat staat voorop. En dit doe je met elkaar. Het hele team mag het voelen; waar je samen voor staat en waar je naar toe werkt. Als je dit goed doet, dringt het door tot alle aderen van de organisatie. En zo ga je sneller, beter en authentieker je doelen bereiken.
Sommige mensen gaan de discussie met mij aan of dit wel onder de noemer marketing valt. Of dat het eerder onder bedrijfskunde valt. Of dat potentiële opdrachtgevers niet sneller op mijn pad brengt. Want ik moet het heel vaak uitleggen. Maar voor mij valt het samen met storytelling, brand – en campagnemanagement en het werkgeversmerk oftewel employer branding. En dat hele stuk doen we. Dus voor mij valt het duidelijk onder de noemer marketing. Dan maar uitleggen. Want ook ik heb een verhaal. Mijn missie is ‘marketing kan nog zoveel mooier’. En dat start bij het vertellen van het authentieke verhaal. En daarmee moet je weten welk verhaal dat is en geloof me, dat is niet altijd zo makkelijk als het lijkt.
Of je nu voor een bedrijf, organisatie, stichting werkt of je eigen merk bent. Waarde toevoegen start met jezelf laten zien, wat je missie is en welke waarden je aanhangt. Tevens is het goed om te weten hoe je je onderscheidt van je concurrenten. En voor wie doe je het. Oftewel de merkbelofte. Een inspirerende merkbelofte waarmee je de juiste mensen naar je toe trekt.
Ik daag je uit. Kun je deze vragen beantwoorden?
“Het staat los van of je wel of geen winstoogmerk hebt; je wilt iets bereiken. Je hebt iets te vertellen. Je wilt een waarde toevoegen.”
Natalie Anceaux
Vele organisaties heb ik hier al bij mogen helpen. Van een kinderdagverblijf, tot een zorginstelling, een stichting, maar ook commerciële partijen binnen de zakelijke en consumenten business. Dit jaar lanceer ik een online training waarbij je zelf aan de slag kunt met het maken van de merkbelofte. Dus als je deze vragen niet kunt beantwoorden, maar wel graag ermee aan de slag wilt, laat het me vast weten. Dan heb jij de primeur als het af is en klaarstaat.