Marketing is verbinden

Ik heb een training mogen geven over het creëren van ambassadeurs, Merkhelden. Was zo ontzettend inspirerend om te zien hoe de puzzel in elkaar klikt tijdens zo’n sessie. Het team waarvoor ik het mocht geven is een corporate communicatieteam van 12 man van een grote kennisorganisatie.

Training Merkhelden

Ik geef hun stof om over na te denken, maar zij mij ook. Ik heb het over CoolBlue, een van de meest inspirerende merken van dit moment. Alles ademt hun missie; alles voor een glimlach. Het is ooit begonnen op een zolderkamertje met studenten, en nog steeds hangen ze dezelfde kernwaarden aan. En nu werd dit bevestigd door iemand in de ruimte die Pieter Zwart kent en heeft gezien hoe ze daar zijn begonnen op dat zolderkamertje met een servicedesk die super klein was maar toen al een andere weg is in geslagen op service niveau.

Weer iemand anders in de kamer heeft gesolliciteerd bij CoolBue en bleek zelfs de afdeling HR helemaal ingericht te zijn op een glimlach. Je kreeg zelfs een lijst met telefoonnummer dat je mocht bellen als je meer wilde weten over hoe het is om te werken voor CoolBlue. Iedereen was het erover eens, wij willen onze organisatie brengen op CoolBlue niveau. En dat is precies waar ik bij kan helpen. Het werd een prachtige sessie, waar we niet alleen hebben gekeken naar hoe van we het ‘wat’ communiceren naar het ‘waarom’, maar ook hoe we dit concreet konden maken naar de buitenwereld en intern. Want daar zitten je Merkhelden.

“Het grappige is dat we zeggen, we willen menselijk zijn, we willen verbinden, we willen service bieden, maar als ik ze uitdaag om dingen op papier te zetten, we snel schakelen naar ratio. En dan wordt het vaag, raakt het niet en is het corporate.”

Natalie Anceaux

Na deze sessie ging ik huppelend naar buiten, want niks is heerlijks als mensen het grote geheel zien en daar geïnspireerd van raken. Terwijl ik de uitgang zocht, zie ik daar een oud-studiegenoot, die de catering verzorgt met zijn eigen bedrijf voor de locatie waar ik was. Natuurlijk meteen bijkletsen. Hoe leuk. Sinds ik gescheiden ben, zie ik mensen anders naar me kijken. Mensen van vroeger. Ik heb vrienden verloren. Je past niet meer in mijn getrouwde straatje. Of je bent anders geworden.

Klopt, ik ben anders geworden. Andere kijk op het leven gekregen. Ik moest mezelf hervinden, met twee kids en een eigen bedrijf. Je bent jezelf opnieuw aan het uitvinden. Van wij weer naar ik. En dat is een pittig proces. Waarbij je soms aansluiting mist. Wat ik zo leuk vond tijdens het praten met deze oud-studiegenoot is dat hij heel belangstellend was, bijna als medeondernemer, maar ook als mens. Geen oordelen had, terwijl hij allang gelukkig getrouwd is met twee leuke kinderen. En het voelde vertrouwd. Hij keek helemaal niet anders naar mij.

Ik moest meteen weer terugdenken aan de training. Het grappige is dat we zeggen, we willen menselijk zijn, we willen verbinden, we willen service bieden, maar als ik ze uitdaag om dingen op papier te zetten, we snel schakelen naar ratio. En dan wordt het vaag, raakt het niet en is het corporate. Ik denk dat dit een menselijk iets is, dat we doortrekken naar ons persoonlijk leven. Altijd die ratio opzoeken. Maar zonde, want het gaat om emotie. Waarom spring je uit je bed elke ochtend? Waarom ga je ervoor elke dag? Omdat je iets moois wilt bijdragen en omdat je wilt verbinden met mensen. Marketing is niks minder. Verbinden. Intern en extern. Je stoot mensen af, maar je trekt ook mensen aan. Dat is magnetisme. En ja als mens verander je, maar soms ook als merk, maar je kernwaarden blijven altijd staan.

Wil je ook een training over hoe je een merk bouwt of hoe je ambassadeurs creëert, onze deur staat open. Word geïnspireerd en maak het verhaal waardoor je een magneet wordt. Kwetsbaar en open is de weg. Dan val je op. Eng, maar je kan het!