De Kracht van Authentieke Marketing: Mijn Reis van Shell naar Start-up Succes

Geschreven door Natalie Anceaux

Daar zat ik bij de Kamer van Koophandel. Vierendertig jaar jong en vast besloten om te starten als ondernemer. Tegenover een zeer verbaasde jongeman, die mij wel twee keer vroeg of ik niet was ontslagen. En nee, dat was ik niet. Sterker nog, ik had net een baan aangeboden gekregen bij Shell, de werkgever nummer 1 waar ik al drie jaar als interimmer werkzaam was. Ik koos midden in de economische crisis voor mijn eigen geluid. Voor mijn eigen weg. Ik had een zeer duidelijk doel voor ogen en die deelde ik met deze jongeman. Hij moest lachen en zei dat het zeer waarschijnlijk een succes ging worden. En dat ik de eerste was in een jaar, die niet ontslagen was en zo vastberaden. Ik had en heb een missie, waar ik nog steeds elke dag aan werk, namelijk dat marketing nog zoveel mooier kan. Dat het een toevoeging kan zijn.

Toen ik werkte bij Shell, viel mij iets op. Iets waarvan ik echt niet vrolijk werd. Namelijk dat we als bedrijf dingen beloofden , die we niet waarmaakten. Wat ik deed was marketing om nieuwe medewerkers aan te trekken. Mensen, die al werkten bij andere mooie bedrijven zoals Siemens of Philips, te verleiden om de switch te maken naar een carrière binnen Shell. Super mooi en dankbaar werk. Alleen bleek dat Shell helaas niet aan de verwachtingen voldeed, die mensen hadden als ze daar kwamen werken. Oftewel de belofte werd niet waargemaakt. Toen ontstond mijn missie.

Weet je hoe vaak ik hoor dat marketeers leugenaars zijn? Niet meer op een hand te tellen. En ik kan het niet ontkennen, ook al gebeurt het zeker niet altijd bewust, de mens is geneigd om dingen anders voor te spiegelen omdat dit leuker klinkt in onze ogen. Ik ben verandering in aan het aanbrengen. Want, we hoeven ons niet anders voor te doen dan we zijn, om mensen aan ons te binden. Of dit nu medewerkers zijn of klanten of leden of wie dan ook. Je kunt een oprecht verhaal de wereld in brengen en daarmee de juiste mensen om je heen te verzamelen om daarmee een missie te volbrengen. Het is ook zoveel leuker en makkelijker.

Hoeveel fijner is het niet om vanuit je hart te spreken en mensen daarin mee te nemen. In het authentieke verhaal van jouw organisatie, bedrijf of stichting. Zonder een roeptoeter te zijn.

Maar hoe doe je dat als bedrijf? Het eerste wat ik heb gedaan toen ik startte met Anceaux Marketing is het ontwikkelen van een model, het merkbelofte model. Op mijn zolderkamer waar ik een soort van werkkamer had gemaakt. Met mijn zoontjes met een hoop geluid op de achtergrond. In dit model beschrijf je wat je missie is, oftewel je bestaansrecht. Wat ga je toevoegen in de wereld? Daarna binnen welke waarden wil je dat volbrengen? Deze zijn cruciaal. Dat geeft je handvatten om bepaalde keuzes te maken en daarmee focus te houden op wat echt belangrijk voor je is.

En wat maakt jou nou anders dan alle anderen? Daarvoor hoef je echt niet uitgebreid te kijken naar wat anderen doen; bedenk waarin jij het verschil gaat maken. En als laatste, voor wie doe je dat dan? Je raakt de mensen, die herkenning voelen. Door dicht bij jezelf te blijven, neem je mensen mee. In al je kwetsbaarheid en openheid. Je wordt ook niet met iedereen vrienden, dus waarom zou je wel met iedereen zaken doen? Mensen werken het liefst met mensen, die geloven waarin jij gelooft. En uiteindelijk wil jij dat ook. Want dat maakt het werk nogmaals zoveel leuker en makkelijker.

Het merkbelofte model heb ik uiteraard op mijn eigen bedrijf toegepast als  proefkonijn. En jeetje, het werkte als een trein. Ik had een heel stevig fundament staan waarmee ik de wereld in kon. Ik wil bijna zeggen en de rest is geschiedenis, maar open eindes is niet is waar iedereen goed op gaat, dus….

Ik kan je vertellen dat mijn eigen merkbelofte nog steeds staat. Ik inmiddels vele organisaties, bedrijven en stichtingen heb mogen helpen bij hun merkbelofte. Dat daarna de uitrol marketingtechnisch veel leuker en makkelijker is, waardoor ze veel sneller de juiste mensen aan zich binden en de naamsbekendheid makkelijker groeit door de herhaling in de boodschap. Oftewel, mooie marketing start bij het verhaal middels het merkbelofte model van Anceaux Marketing!