Interview Jade van Soest – Van student naar ondernemer

Geschreven door Fleur Augusteijn

Jade van Soest. Een enorm gedreven persoon die pas een half jaar geleden is afgestudeerd, en ondanks dat toch al anderhalf jaar een succesvol bedrijf heeft. Daarnaast werkt ze nu ook al sinds november 2021 bij Anceaux Marketing en heeft ze nog grootse plannen voor de toekomst.

Om te beginnen vraag ik Jade of ze vroeger ook al in de marketing wilde werken. Eigenlijk niet, eerst wilde ze graag de zorg of het onderwijs in, maar ze ontdekte dat ze haar passie hier toch niet helemaal in kon vinden. ‘Ik wilde mensen wel iets laten voelen, maar niet omdat ik ze verzorgde’. Pas later leerde ze het vak marketing kennen waar ze vanaf dat moment langzamerhand naar toe werd getrokken. Vooral het strategische vlak sprak haar heel erg aan.

Als vervolgopleiding heeft ze Creative Business gestudeerd. ‘Ik was de enige van mijn klas die de richting ‘conceptontwikkeling’ koos voor mijn Minor’. Ze vertelt me dat marketing door veel mensen wordt onderschat, ‘joh, alleen wat advertenties maken, dan heb je toch marketing?’. Maar marketing gaat veel dieper dan dat en juist deze strategieën toepassen is hetgeen wat haar passioneert. ‘Daarom past Anceaux Marketing zo goed bij mij’.

“Ook eigenschappen zoals enthousiasme en creativiteit zijn veel waard, als je maar weet hoe je deze goed kunt gebruiken. Want als jij weet hoe je met jouw kernwaardes om moet gaan, is dat iets heel krachtigs.”

Jade van Soest

Voor de toekomst heeft Jade nog grootse plannen. Ze zou heel graag naar Seoul willen, de hoofdstad van Zuid-Korea, om daar stage te lopen en mee te kijken in de wereld van de marketing. ‘Hier in het westen zijn we veel meer gefocust op de cijfers, zo snel mogelijk in de hitlijsten, dat is het doel. Maar in Korea zijn ze veel meer gefocust op het bouwen van een loyale fan-base. Hierdoor maakt het niet meer wat de artiest maakt, het wordt toch wel gekocht’.

Op het gebied van marketing loopt Zuid-Korea ver voor op het westen. Jade ziet het als iets waar we nog veel van kunnen leren. De periode die ze daar graag zou willen doorbrengen ziet ze dan ook als een leermoment om te ontdekken hoe deze grote marketing-machine, achter bijvoorbeeld K-pop, werkt. Maar wat haar vooral interesseert is de daadwerkelijke psychologie achter het bouwen van een loyale fan-base en hoe zij dit ook op ‘levenloze’ producten zou kunnen toepassen. ‘Hoe kan je producten een gezicht geven, een gevoel geven. Hoe kunnen we niet-levende objecten iets levends geven’.

Als laatste vraag ik haar of ze aan het begin van haar studie dezelfde keuzes zou hebben gemaakt als ze wist hoe het nu allemaal is uitgepakt? Ja, maar ze zou zichzelf alleen wel graag wat adviezen willen geven. ‘Maak je niet zo druk, want ook de volwassenen weten het vaak niet.’ Ze vertelt dat niemand in de industrie het zo goed weet als ze het denken te weten. Negen van de tien bedrijven die bij jou komen aankloppen met een opdracht denken al te weten wat de oplossing is, maar ze hebben vaak eigenlijk geen idee waarom ze nou een probleem hebben en zijn met een advies vaak al blij.

Onderschat daarom jouw sterke punten niet. Ook eigenschappen zoals enthousiasme en creativiteit zijn veel waard, als je maar weet hoe je deze goed kan gebruiken. Want als jij weet hoe je met jouw kernwaardes om kan gaan, is dat iets heel krachtigs.

Over de schrijfster
Fleur heeft van 20 tot en met 22 februari stage gelopen bij Anceaux Marketing. Ze is pas veertien jaar oud, maar nu al ontzettend goed in zelf initiatief nemen en zelfstandig werken. Het was een onwijs leergierig, vindingrijk en daadkrachtig meisje; echt een ideale match voor ons team! We hebben haar meegenomen in de wereld van marketing en hopelijk nieuwe en leuke inzichten meegegeven.

Voor haar schoolopdracht moest Fleur een interview uitvoeren met iemand binnen het bedrijf. Ze heeft gekozen voor Jade van Soest (+JADE) omdat ze erg benieuwd was hoe Jade de stap had gemaakt van student naar freelancer. Vooral de gemaakte keuzes tijdens Jade haar schooltijd waren voor Fleur waardevolle informatie.