Drie jaar ondernemer

Wow al weer 3 jaar Anceaux Marketing!

Wow! Alweer drie jaar… 

Drie jaar geleden ging ik met knikkende knietjes en een bak vol vertrouwen naar de Kamer van Koophandel. Mijn droom werkelijkheid maken, een eigen onderneming opzetten. In het vak waar ik zo ontzettend veel plezier in heb. En waar ik me jaren in heb bekwaamd binnen verschillende bedrijven. Wat mij betreft kon het niet misgaan. Ik ging marketing mooier maken. En dat doe ik na drie jaar nog steeds.

Toendertijd waren mensen verrast en zeker niet altijd even optimistisch als ik, inclusief de Kamer van Koophandel. In 2014 werden mensen écht letterlijk alleen ondernemer als ze waren ontslagen, werd mij verteld. En wat deed ik? Een mooie baan laten schieten bij Shell om dit te gaan doen. Zelfs mijn eigen vader keek me aan alsof ik volslagen gek was geworden. Overigens werken we nu zij aan zij samen. En zijn we veel closer geworden. Dus alleen dat heeft het ondernemerschap mij al gebracht.

Gelukkig heb ik niet al te veel aan risicoanalyses gedaan. En wist ik toen ook niet wat ik nu allemaal weet. Want holy crap, misschien was ik dan met mijn staart tussen mijn benen weggerend. Want er zijn vele ups geweest, maar ook flinke downs. En die zijn taai. Maar wat was het zonde geweest als ik destijds mijn droom niet had doorgezet. Het ondernemerschap is een van de mooiste avonturen uit mijn leven.

Sterker nog, ik vind het zo leuk dat ik recent met een compagnon een tweede bedrijf heb opgezet, Merkhelden. En het gaat beter dan ooit met Anceaux Marketing.

Mijn ontwikkeling is nog nooit zo hard gegaan als tijdens het ondernemen. Mijn netwerk is enorm gegroeid. En ook mijn mensenkennis. Ik weet na drie jaar veel beter met wie ik wel wil werken en met wie niet. Met wie kan ik vliegen en met wie niet. Of dit nu om opdrachtgevers, samenwerkingspartners of leveranciers gaat. Samen kom je wel echt veel verder en kun je vliegen, mits je elkaar begrijpt en iets gunt.

Daarvoor heb ik wel teleurstellingen moeten wegslikken. Gek genoeg vind ik zakelijke tegenslagen makkelijker te verdragen, dan mensen die niet aan mijn verwachtingen voldeden en mij hebben teleurgesteld. Daar heeft een enorme leercurve gezeten. Ik hoef mezelf niet helemaal aan een ander aan te passen. Inpassen ja, maar mezelf wegcijferen voor een ander brengt mij niks, maar de ander ook niet. Kun je namelijk nooit terugbetalen. Ik sta ergens voor. We gaan samen de kant op die goed voelt, of we gaan niet.

En dat is ook oké. Dat kan ik nu veel beter loslaten.

Anceaux Marketing is als bedrijf ook enorm gegroeid. We hebben mooie internationale opdrachtgevers aan ons weten te binden om campagnes voor te mogen verzorgen. De merkbeloftemethode wordt steeds meer gezien en enthousiast ontvangen. En we hebben laatst onze eerste pitch gewonnen! We worden steeds meer volwassen. En daarom hebben we een nieuwe website gemaakt die past bij deze levensfase van het bedrijf. En er komt ook een Engelse versie aan, zodat alle mensen met wie we samenwerken kunnen meelezen.

Ik wil iedereen bedanken, die onderdeel is geweest van deze reis tot nu toe. Als opdrachtgever, leverancier, samenwerkingspartner, adviseur, criticaster of aanmoediger.

Op naar de volgende drie jaar. Ik heb er in elk geval megaveel zin in!

Warme groet,

Natalie