Stap 6: evalueer en stuur bij waar nodig

Op weg naar een sterk merk in zes stappen, het kan. De vorige stappen zijn al uitgelegd in de eerdere blogs:

Introductie: bouw succesvol aan je merk

Stap 1: bouw een merkbelofte

Stap 2: extern winnen = intern beginnen

Stap 3: ken je (potentiële) klant

Stap 4: maak een consequente contentstrategie

Stap 5: bouw merkondersteunende campagnes

Alle eerdere stappen moeten constant bijdragen aan de bouw van het lovemark. Eén verkeerde stap en het is om zeep geholpen. Daarom is het belangrijk de stappen los en in samenhang te blijven evalueren en bij te sturen. Het bouwen van een sterk merk is een continu proces. Een merk moet worden onderhouden en vraagt kleine, soms grote aanpassingen. Om mee te bewegen met de tijd, zonder de herkenbaarheid te verliezen.

Verder helpt het enorm bij het sturen op resultaat in plaats van meningen. Het gaat niet zozeer om wat intern de meningen zijn, als wel hoe de markt erop reageert. Neem een bedrijf als Coolblue. Zij meten alles. En daarop nemen ze beslissingen, ontwikkelen ze nieuwe producten, ontwerpen ze nieuwe campagnes, etc. Evaluaties zijn hierbij cruciaal. Per campagne, per kwartaal, zelfs per week.

Door een helder businessplan te maken met daarin duidelijke acties met een helder dashboard, kun je gaan meten op het behalen van de doelen. Dus niet de dingen doen om het doen, maar de juiste dingen doen. Die je gaan helpen om de gestelde doelen te behalen.

Marketing is een prachtig vak. En met name omdat je lekker mag spelen. Niks is in steen gegoten. Je kunt van alles bedenken, maar uiteindelijk bepaalt de markt. En als je deze whitepaper echt goed hebt gelezen, zeg ik dat je gehele business vloeibaar zou moeten zijn, met wel een heel duidelijke stip op de horizon. En alleen door te meten kun je weten of de stip dichterbij komt.

Ga meer doen van de dingen die werken. En stop met hetgene dat niet werkt. Op die manier ben je kosten en tijds efficiënt bezig. Het fundament van je onderneming staat als een huis dankzij de merkbelofte en vandaaruit ga je activiteiten ondernemen. Hierin laat je de markt leidend zijn. Mits je blijft bij je eigen verhaal en propositie. Door te segmenteren kun je ook makkelijker meten of je meters maakt. Pak doelgroep voor doelgroep en verover zo steeds een stukje markt erbij.

De stappen om goed te evalueren:
Stap 1) Maak een nulmeting van de bestaande activiteiten
Stap 2) Maak een marketing- of campagneplan met duidelijke KPI’s en doelstellingen
Stap 3) Neem daarin op hoe je doelstellingen wilt gaan bereiken vanuit realiteit
Stap 4) Welk budget stel je daar tegenover?
Stap 5) Stel evaluatiemomenten op
Stap 6) Richt meetinstrumenten in – hoe ga je het meten?
Stap 7) Monitor je meetinstrumenten en bouw daar rapporten van
Stap 8) Evalueer met de juiste stakeholders
Stap 9) Stuur bij waar nodig

Om een cirkel echt af te maken en om echt te weten of een activiteit heeft bijgedragen aan het bouwen van een lovemark of de doelstelling van een campagne zul je moeten gaan meten op zachte en harde meetindicatoren. Dan ga je écht op weg naar succes als organisatie.