Landelijke advertentieverkoop aanjagen bij FunX

FunX is een publieke radiozender voor jongeren in de grote steden en staat voor diversiteit. Dit project was voor de salestak van FunX en gericht op verkoop van radiospots en online bannering om de jongeren van nu te bereiken met hun marketingcampagne, oftewel een B2B project.

Opdracht

FunX loopt niet mee met het nationaal luisteronderzoek. Dit is een duidelijke keuze, omdat het onderzoek niet-representatieve uitkomsten zal geven. Alleen de beslissende partijen op landelijk niveau, zoals marketingmanagers en met name de media-inkoopbureaus waarmee zij samenwerken, gaan puur op dit onderzoek af.  Mede hierdoor neemt de landelijke sales geen vlucht.

Er worden weinig tot geen marketingactiviteiten gedaan, waardoor er geen volume wordt gedraaid. En het benaderen van potentiële klanten brengt moeilijkheden met zich mee. FunX de advertentie-inkomsten vergroten door hun producten op een creatieve manier in de etalage te hangen en het merk te laden.

 Aanpak

  • Strategisch campagneplan met verschillende deelprojecten voor een optimale aansluiting met de marketing en sales funnel
  • Deelproject 1: het in kaart brengen van de doelgroep in twee splitsingen; de quick wins en de long term prospects
  • Deelproject 2: kijken naar productproposities om het ‘platte’ product te verbreden en scherper in de markt te zetten
  • Deelproject 3: always-on marketing, waarbij we het merk zijn gaan laden via verschillende kanalen, met name social media en actiecampagnes om conversie te bewerkstelligen
  • Deelproject 4: het organiseren van een kennisevent
  • Vernieuwing van de website
  • Messages voor always-on en het bouwen van actiecampagnes voor de advertentiemarkt
  • Contentkalender voor 2016
  • Monitoren en bijsturen
  • Rapporteren aan de opdrachtgever

 Het resultaat

  • Heldere belofte
  • Helder fundament en strategie
  • Structuur en focus in doelgroepen en pakketten
  • Vernieuwde website
  • Vernieuwde e-mail nieuwsbrief
  • Het opzetten van social media kanalen
  • Contentstrategie die resulteert in het laden van het merk
  • Strategie voor het kennisevent
  • Landelijke advertentie inkoop door partijen zoals bv. Unilever
  • Implementatie van de kennis en nieuwe marketing aanpak binnen de organisatie
  • Evaluatie momenten en strategiebijsturingsessies om op koers te blijven