Interview – Ontdek het verhaal van Natalie Anceaux, succesvolle eigenaresse van Anceaux Marketing

Geschreven door Denise Kieca

Van topfunctie binnen Shell naar zelfstandig ondernemen. Wat was de drijfveer van Natalie Anceaux om te starten met haar eigen marketingbedrijf?

Werken voor grote uitgevers als SDU en een carrière binnen Shell. Functies waar sommige mensen van dromen en waar Natalie keihard voor geknokt heeft. Toch heeft ze gekozen om deze topfuncties achter haar te laten en verder te gaan als ondernemer binnen haar eigen marketingbureau: Anceaux Marketing.

Anceaux Marketing is een full-service marketingbureau sinds 2014 en bedient klanten als FunX Media, Bam International en Carlton Ambassador op het gebied van brand management, campagne management, employer branding en workshops.

Ik ging met Natalie in gesprek over haar avontuur naar het ondernemerschap. Hoe ontdekte Natalie haar passie voor marketing en welke ondernemerslessen heeft ze gaandeweg geleerd? Persoonlijk vind ik het enorm inspirerend wat andere ondernemers drijft om keihard te knokken voor hun business. Laat jezelf ook inspireren door het verhaal achter Anceaux Marketing…

Als eerste was ik benieuwd naar het moment dat ze haar passie voor marketing had ontdekt. Ik vroeg Natalie naar dit moment…

Dat is heel grappig! Ik heb de hotelschool gedaan waar je als module ook marketing had. Ik had dus mijn passie voor marketing niet direct ontdekt, sterker nog ik was er helemaal niet goed in omdat ik de module moest overdoen.

Toen ik destijds voor SDU uitgevers werkte, hield ik mij vooral bezig met projectondersteuning en dat werd steeds wat meer qua andere taken zoals drukwerk. Totdat daar ineens een interne vacature vrijkwam voor de marketingafdeling. Ik heb hier toen op gesolliciteerd en kreeg de baan. Toen dacht ik echt: SH*T! Dit is echt heel vet! Ik mocht meteen de grootste campagne draaien binnen het bedrijf en werkte met toffe andere reclamebureaus samen.

Wat ik al snel opmerkte, was mijn achtergrond in de hotellerie. De gastvrijheid die ik in mij had kwam super goed van pas in de marketingwereld. Ik was namelijk enorm bewust dat er iemand ‘achter’ een knop zat. Ik vond het interessant om echt aan de slag te gaan met degene die achter de knoppen zaten en dit zo mooi mogelijk te vertalen naar een aansluitende marketingcampagne.

Dit stukje maakt mij anders dan andere marketeers. Ik wil vooral het mooie verhaal van een bedrijf zichtbaar maken voor iedereen en écht dat stukje feeling laten overkomen bij degene achter de knop.

Marketing is dus echt je passie. Welk stukje maakt je écht enthousiast?

Ik zie marketing als een soort puzzel. Elk bedrijf heeft een doel en mensen aan de andere kant hebben een behoefte. Aan mij de taak: hoe kan ik al die puzzelstukjes samenbrengen? Dat doe ik niet door alleen te kijken naar de juiste marketingkanalen kiezen maar ook ervoor zorgen dat het leuke verhaal van een bedrijf verteld wordt. Waardoor content opvalt en eruit knalt.

Het is mijn taak om vernieuwend te zijn. Sterker nog. Dit moet! Anders val je simpelweg niet op en dat is zonde.

Natalie vertelde dat ze ruim 20 jaar actief is in de marketingbranche. Zij heeft dus écht de switch meegemaakt in haar loopbaan van offline marketing naar online marketing. Ontzettend inspirerend! Ik was heel benieuwd hoe zij dit beleefde…

Mijn carrière is eigenlijk hierop gebaseerd. Bedrijven helpen bij de switch. In dit geval het stukje offline omzetten naar online. Eigenlijk heb ik dit altijd gedaan en doe ik dit nog steeds. Bijvoorbeeld als een bedrijf altijd dezelfde content gebruikt en toe is aan een frisse wind met vernieuwde content waardoor ze verder konden groeien. Ik help bedrijven over drempels heen waar bedrijven veel moeite mee hebben.

Je bent dus al een tijdje actief in de marketingwereld. Was de switch van offline naar online marketing een reden om te starten met je eigen marketingbedrijf?

Nee totaal niet. Ik werd mij wel enorm bewust van mijn korte levensduur binnen een bedrijf. Ik ademde vernieuwing. Maar eens hield dat op binnen een bedrijf en wilde ze weer over op de orde van de dag. Niks mis mee. Maar er ontstond een mismatch. Ik was dan niet meer de geschikte persoon voor de job. Toen ik hier heel bewust van werd, besloot ik om te interimmen via een detacheringsbureau.

Na mijn zwangerschapsverlof kwam ik terecht bij Shell. Niet met gemak kan ik je vertellen. Het detacheringsbureau stond totaal niet achter deze plaatsing. “Het lukt je nooit, je hebt geen internationale ervaring, hebt net een kind en wilt maar 32 uur werken”. Ik vond dit zo aanmatigend. Het is me overigens wel gelukt! Op eigen kracht had ik de baan bij Shell gekregen, maar het detacheringsbureau hield wel de bonussen.

Na drie jaar wilde Shell me vast in dienst hebben. Dit heb ik niet gedaan. Het was mij een tikkeltje te politiek correct en dit resoneert totaal niet bij mijn persoonlijkheid. Bovendien, was ik na drie jaar wel klaar. Ik had alles al gedaan en had geen idee wat ik nog meer moest doen binnen mijn functie. Ik ben een échte kickstarter. Zo kwam ik erachter dat ik niet de juiste persoon was voor een baan in loondienst.

Uiteindelijk ging ik terug naar het detacheringsbureau. Vol goede moed. Want ik was ontzettend benieuwd welk geweldig A-merk ik nu voor mijn kiezen kreeg. Het antwoord daarop, vond ik stuitend. “Wat denk jij nou? Je gaat aan de slag met het eerste beste wat vrij komt”. Ik had keihard geknokt voor waar ik nu stond en vervolgens werd zoiets tegen mij gezegd? Ze hadden het wel over mijn carrière, toch niet over een paar dollartekentjes!?

Toen vertelde ik dat ik per direct stopte en lekker voor mijzelf aan de slag ging. And here we are.

Als startend ondernemer kan ik mijzelf heel erg vinden in het stukje ‘klaar zijn’ binnen een bedrijf. Ik krijg persoonlijk de kriebels van loondienst bij gebrek aan afwisseling. Persoonlijk maakte mij dit wel eens onzeker: waarom pas ik niet in een baan van 9 tot 5 en waarom voel ik mij nooit op mijn plek? Ik vroeg Natalie of zij dit ook zo heeft ervaren in haar tijd binnen loondienst…

Ik snap je stukje over onzekerheid. Weet je wat het is? Mensen verwachten dat je in een hokje past. Als je dan niet in dat hokje past, lijkt het jou schuld. Ken je dat? Kinderen die een driehoekje door een vierkant proberen te proppen in zo’n blokkendoos? Dat lukt niet! Maar wie z’n schuld is dat dan? De schuld van het driehoekje, het vierkantje of degene die het probeert? Of is er misschien helemaal geen schuld in het spel? En past het gewoon niet? Punt. Om dit in te zien moest ik overigens wel wat ouder worden..

“Ik ben altijd trots geweest op mijn bedrijf. Ik kan er dan ook niet tegen als voornamelijk dames vertellen over hun ‘bedrijfje‘. Bedrijfje? Hoezo een ‘bedrijfje‘ denk ik dan. Als je heel je ziel en zaligheid hierin stopt? Het is je bedrijf. Of je nou 80, 40 of 12 uur per week hieraan werkt.”

Natalie Anceaux

Natalie begon op haar zolderkamer met Anceaux Marketing als kersverse moeder. Haar agenda stond ineens bomvol en maakte overuren.  En dubbel zo hard werken als bij Shell. Pittig, is nog zachtjes uitgedrukt. Maar Natalie had een doel en een hele sterke passie: Anceaux Marketing tot een succes maken. Ik vroeg Natalie of er iets is wat ze achteraf anders zou doen en we kwamen nog tot een heel interessant stukje inzicht vanuit haar kijk op marketing.

Niks. Helemaal niks zou ik anders doen. Ik heb die dingen moeten leren en ik ben er nog steeds niet. Dat vind ik trouwens heel mooi aan het leven. Er is altijd iets te leren als je ervoor openstaat.

Daarbij vind ik marketing zo leuk om te doen. Het is één psychologisch spel. Elke campagne is weer een nieuwe uitdaging en de resultaten en reacties van bezoekers, kopers en klanten blijven verrassend als deze anders zijn dan verwacht.

Wat mij wel opvalt is dat bedrijven zoveel angst hebben rondom het delen van hun verhaal. Bang voor de mening van anderen of dat ze arrogant overkomen. Dat is zo zonde! Iedereen heeft het recht om zijn of haar missie te delen met de hele wereld. Er zijn namelijk altijd mensen die geholpen zijn met jouw missie, maar dan moeten ze wel van je bestaan afweten. Je moet laten zien dat je er bent! En naar buiten treden met jouw eigen persoonlijke verhaal vertaald naar opvallende content.

Ik vroeg Nathalie naar haar grootste uitdaging…

Het krijgen van meer balans. Balans in mijn agenda want nu wordt deze tegen mijn zin, nog veel beheerd door anderen.

Tot slot vroeg ik Natalie naar haar wijze les voor andere ondernemers en was ik erg benieuwd wat voor haar nou ‘het’ moment was dat zij dacht: Yes! Nu heb ik het ondernemen geflikt!

Mijn les voor andere ondernemers: wees flexibel, volledig autonoom zodat je niet gaat wiebelen en wabbelen maar wel kunt meebewegen in de markt. Zorg voor een financiële buffer!

En het moment dat ik het voor mijn gevoel echt geflikt had?

Ik ben altijd trots geweest op mijn bedrijf. Ik kan er dan ook niet tegen als voornamelijk dames vertellen over hun bedrijfje. Bedrijfje? Hoezo een bedrijfje denk ik dan. Als je heel je ziel en zaligheid hierin stopt? Het is je bedrijf. Of je nou 80, 40 of 12 uur per week hieraan werkt.

Maar het meest trots was ik toch wel afgelopen jaar. Het moment dat ik een flink bedrag kon wegzetten voor mijn pensioen. Dit gaf me écht het gevoel dat ik nu ook bezig ben met de toekomst.