De kracht zit hem in de kwetsbaarheid

Geschreven door Natalie Anceaux

‘Het moet wel een positief verhaal blijven. Ja doei, dat gaan we dus écht niet delen. Ik wil alleen successen laten zien. Wat zullen mensen er niet van denken? Veel te kwetsbaar dit.’ Dit zijn de teksten, die ik vaak voorbij hoor komen. Van directeuren, van marketeers, van ondernemers, van vriendinnen en nog vele andere mensen.

Ook krijg ik regelmatig de vraag; deel jij niet teveel? Als mensen dat lezen denken ze vast dat het niet goed gaat met je bedrijf, als ik deel dat ik een bedrijf heb waar ik moeite mee heb om in de markt te zetten. Dit bedrijf is ook nooit van de grond gekomen en heb ik te ruste gelegd. Dus klopt als mensen dat denken, want het ging ook niet goed.

Een ander voorbeeld, de hele andere kant op. Toen ik gestart was met Anceaux Marketing (het bedrijf dat gelukkig wel goed loopt, dus mensen geen zorgen om mij) postte ik steeds een afbeelding van een spuitende champagnefles om het te vieren als ik een nieuwe opdracht had. Het ging lekker dus de flessen vlogen mijn tijdlijn door. Totdat er iemand zei; denk je niet dat mensen denken dat je wel veel drinkt. Neeeeee, nooit aan gedacht, tot nu, want blijkbaar denk jij dat.

Twee concrete voorbeelden van angst. Ja mensen, dat heet angst. Want is het heel menselijk dat je bang bent dat in je hemd komt te staan, al helemaal online voor een groot publiek. Na de dood is onze grootste angst, openbaar spreken. En iets op social zetten is openbaar spreken, voor een groter publiek. Dus het is nogal wat om jezelf in volle glorie te laten zien. Of jouw bedrijf. Met alle kanten. De goeie kanten, maar ook kanten waar aan gewerkt mag worden. Rauwe emoties, openlijke twijfels en goed falen.

En toen las ik dit wat ik graag met je deel; in de kwetsbaarheid zit juist de kracht. Een van de belangrijke assets van authentiek leiderschap. Ik wist gelijk weer waarom ik geloof in authentieke verhalen. Echte oprechte verhalen in alle facetten. Door de kwetsbaarheid te laten zien, word je menselijk, echt. Ook als merk.

“Want is het heel menselijk dat je bang bent dat in je hemd komt te staan, al helemaal online voor een groot publiek.”

Natalie Anceaux

Dus toen een vriendin tegen mij zei dat er een interview met haar in het AD geplaatst werd onder de noemer ‘Geldflaters’ (kwam ze later achter toen ze al haar medewerking had verleend), waarin de zin stond dat ze snikkend aan de keukentafel zat met het idee dat het nooit meer goed kwam met haar onderneming (vond ze echt niet leuk), zei ik gelijk doen! Even ter achtergrond, ze organiseert retraites met een voor investering. Door Corona kon ze haar investering niet meer terug verdienen. Ze heeft zich keihard terug geknokt en is weer helemaal boven Jan. Dat is voor mij een mega inspirerend verhaal en voorbeeld. De kracht zit hem in de kwetsbaarheid.